Handelsvillkor för PineRiver

Handelsvillkor för PineRiver

Läs de villkor som du godkänner vid köp av en produkt/tjänst hos PineRiver

Friskrivning

Dessa handelsvillkor (härefter ”Villkoren”) reglerar förhållandet mellan PineRiver (i det följande benämnt ”PineRiver”, ”vi”, ”vår” eller ”oss”) och kunden (i det följande benämnt ”du”, ”dig”, ”kunden”, ”konsumenten” eller ”köparen”) avseende köp och användning av PineRivers produkter och tjänster. Vid köp från PineRiver accepterar du att ha läst, förstått och vara bunden av dessa Villkor. Du förpliktar dig dessutom att löpande hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar i Villkoren.

1. Allmän information

Företagsnamn: PineRiver
Hemsida: pineriver.dk
Kontakt: [email protected]

1.1 Externa betaltjänster

Vi använder externa betaltjänster, inklusive Quickpay, Stripe och PayPal, för behandling av kundbetalningar. Alla betalningar är underställda dessa leverantörers egna villkor och bestämmelser, samt gällande lagstiftning.

2. Allmänna villkor för hyra hos PineRiver


2.1 Ändring av villkor och priser

PineRiver förbehåller sig rätten att löpande göra ändringar i priser och Villkor. Eventuella prisändringar gäller inte retroaktivt för redan löpande abonnemang, om inte annat specifikt avtalats med kunden. Eventuella ändringar meddelas normalt via e-post eller genom anslag på vår hemsida.

2.2 Åtkomst till kunddata

PineRiver förbehåller sig rätten att få åtkomst till kunders data (inklusive innehåll på servrar, VPS, m.m.), om vi har rimlig misstanke om olagliga aktiviteter eller överträdelse av dessa Villkor. Kundens data kommer inte att användas utan särskild anledning eller på annat sätt offentliggöras.

2.3 Uppdatering av konto

Det är kundens ansvar att säkerställa att kontaktuppgifter (inklusive e-post, adress, telefonnummer och betalningsinformation) alltid är uppdaterade och korrekta.

3. Ansvar för data


3.1 Innehåll och data

PineRiver kan inte hållas ansvarigt för innehåll eller data som kunden laddar upp, behandlar eller lagrar på PineRivers servrar. Kunden bär ensam ansvaret för innehållets laglighet. Kränkande, olagligt eller på annat sätt olämpligt material är kundens eget ansvar.

3.2 Säkerhet

Kunden är själv ansvarig för att ta egna säkerhetskopior av data, om inte annat avtalats skriftligt med PineRiver. PineRiver kan inte göras ansvarigt för förlust av data, systemfel, inbrott, strömavbrott eller liknande förhållanden.

4. Ångerrätt


4.1 Digital produkt

Köp hos PineRiver omfattar uteslutande digitala tjänster (t.ex. webbhotell, virtuella servrar, programvarulicenser). Genom att genomföra köpet accepterar kunden att leveransen av tjänsten påbörjas omedelbart. Därför frånsäger sig den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar i princip, jfr. konsumentavtalslagen om digitala tjänster.

4.2 Undantag

I särskilda fall där PineRiver är skyldig till betydande driftstörningar eller leveransbrister kan en hel eller delvis återbetalning, eller annan kompensation, avtalas individuellt. Om kunden av misstag har köpt fel produkt kan kunden kontakta PineRivers support för att hitta en lämplig lösning.

5. Skript och serverbelastning


5.1 Användning av skript

PineRiver levererar enstaka skript till kunder. Om kunden själv installerar skript får dessa inte medföra orimlig belastning på serverresurserna. Vid orimlig belastning eller driftstörningar förbehåller sig PineRiver rätten att stänga av den aktuella tjänsten eller be kunden att åtgärda problemet inom en bestämd tidsfrist.

6. Betalning och skapande


6.1 Fakturering

Vid köp av en produkt utfärdas en faktura som ska betalas via Quickpay, Stripe eller PayPal – om inte annat avtalats skriftligt. När fakturan är betald påbörjas skapandet av produkten.

6.2 Val av betalningsintervall

Kunden kan välja att betala per månad, kvartal, halvår eller år, beroende på de tillgängliga abonnemangstyperna. De visade priserna inkluderar eventuella avgifter för den valda betalningsmetoden, om inte annat anges.

6.3 Abonnemang

Vid köp anmäler sig kunden automatiskt till ett abonnemang där tjänsten förnyas vid periodens slut.

7. Förnyelse och utgång av produkt


7.1 Förfallodatum för faktura

Faktura för nästa period skickas ut 10 dagar före produktens utgång. 7 dagar före utgångsdatumet skickas en påminnelse om att förnyelse snart förfaller.

7.2 Automatisk debitering

Om kunden har anmält sig till automatisk betalning med kreditkort (Quickpay/Stripe) försöks betalningen genomföras 5 dagar före förfallodatumet för att undvika betalningsproblem. Vid automatisk betalning via PayPal sker debiteringen samma dag som förfallodatumet eller enligt PayPals gällande rutiner.

7.3 Utebliven betalning

Om fakturan inte betalas i tid får kunden dagliga påminnelser via e-post i upp till 3 dagar efter förfallodatumet. Om betalningen fortfarande uteblir raderas produkten automatiskt 7 dagar efter förfallodatumet. Raderade produkter kan inte återställas.

8. Uppsägning av produkt


8.1 Uppsägningsförfarande

Kunden kan säga upp sin produkt genom att avbryta sin automatiska betalning via PayPal, Stripe eller genom att kontakta PineRivers support skriftligen (t.ex. via e-post). Vid uppsägning via supporten kan vi ställa kompletterande frågor innan uppsägningen verkställs.

8.2 Uppsägningstid

Kunden måste säga upp avtalet minst 5 dagar före utgångsdatumet (kl. 12:00) för att undvika automatisk förnyelse. Om uppsägning sker senare än 5 dagar före förfallodatumet kan PineRiver debitera abonnemangsavgift för nästa period (vanligtvis en månad).

9. Bedrägeri, missbruk och obefogade återkrav


9.1 Hantering av chargebacks

Om kunden gör en chargeback förbehåller sig PineRiver rätten att omedelbart stänga av produkten medan ärendet utreds. Hyresperioden och betalningsskyldigheten fortsätter under utredningen, om inte annat avtalats. PineRiver förbehåller sig rätten att kontakta kunden per telefon eller skriftligen med de uppgifter som anges på kontot.

9.2 Misstanke om bedrägeri

PineRiver förbehåller sig rätten att stänga av eller säga upp kundens konto utan återbetalning om det finns grundad misstanke om bedrägeri, missbruk av betalkort, falska uppgifter eller annan obehörig aktivitet.

9.3 Obehörig kortanvändning

Om en betalning görs med ett stulet eller obehörigt kort och PineRiver får en begäran om chargeback kommer alla relaterade konton att stängas permanent utan möjlighet till återöppning.

9.4 Missbruk av tjänster

Om en kund gör flera beställningar med olika konton från samma IP-adress och använder olika betalningsmetoder eller personuppgifter kan detta betraktas som försök till bedrägeri, vilket kan leda till omedelbar avstängning eller stängning av alla berörda tjänster.

10. Personuppgifter och sekretess


10.1 Information till tredje part

PineRiver vidarebefordrar inte kunduppgifter till tredje part, om det inte krävs enligt lag eller om kunden har gett sitt uttryckliga samtycke. All data behandlas konfidentiellt i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR).

10.2 Rätt till insyn

Kunden kan när som helst få insyn i vilka personuppgifter PineRiver behandlar om kunden. Begäran om insyn ska skickas skriftligen till vår support.

10.3 Kontosäkerhet

Kunden är ansvarig för att upprätthålla säkerheten för sitt konto. PineRiver rekommenderar att kundens lösenord är komplext (innehåller stora/små bokstäver, siffror och specialtecken) samt inte återanvänds på andra tjänster.

11. Överträdelse av villkor


11.1 Förfarande vid överträdelse

Vid överträdelse av dessa Villkor kommer PineRiver i princip att skicka en varning via e-post. Vid upprepade eller grova överträdelser förbehåller sig PineRiver rätten att omedelbart stänga eller radera kundens konto och/eller produkt utan ytterligare meddelande.

12. Dataförlust och ansvarsfriskrivning


12.1 Ansvarsbegränsning

PineRiver kan inte hållas skadeståndsskyldigt för direkta eller indirekta förluster, inklusive förlust av data, driftstörningar, utebliven vinst eller liknande, om inte annat följer av tvingande lagstiftning. Kunden bör alltid ta egna säkerhetskopior av all kritisk data.

13. Automatisk abonnemangsbetalning


13.1 Automatisk förnyelse

Vid beställning av en produkt hos PineRiver aktiveras i princip automatisk abonnemangsbetalning via den valda betalningsmetoden (Quickpay/Stripe/PayPal). Kunden är skyldig att säkerställa att det finns täckning och korrekta kort-/kontouppgifter vid varje tidpunkt.

13.2 Avregistrering av abonnemang

Om kunden önskar avregistrera den automatiska abonnemangsbetalningen ska detta ske skriftligen till supporten, eller genom att kunden själv avbryter avtalet i PayPal/Stripe om denna möjlighet finns.

14. Support


14.1 Omfattning av support

PineRiver erbjuder support via e-post och/eller ticketsystem i den utsträckning vi har kapacitet och expertis. Vi förbehåller oss rätten att neka support om förfrågan inte rör produkten, är orimligt tidskrävande eller om det föreligger missbruk av supporten. Under särskilt hektiska perioder kan svarstiderna vara längre än normalt.

15. Serverregler och EULA


15.1 Spelserver och EULA

Vid köp av webbhotell för spelserver(ar) accepterar kunden automatiskt relevant EULA (End-User License Agreement) samt regler från tredjepartsutvecklare (t.ex. Minecrafts EULA). PineRiver accepterar å kundens vägnar de nödvändiga EULA:erna i samband med installationen, men det är fortfarande kundens ansvar att följa dem.

15.2 Lagringsutrymme

Alla spelservrar hos PineRiver har ett fastställt maximum för lagringsutrymme (t.ex. 20 GB), om inte annat avtalats skriftligt. För Minecraft-servrar gäller dessutom: 4 GB lagring per 1 GB RAM (4096 MB per GB RAM). Vid överförbrukning förbehåller sig PineRiver rätten att stänga av produkten tills kunden antingen minskar förbrukningen eller köper till ytterligare kapacitet.

15.3 Resursförbrukning

Om en server använder orimliga mängder CPU, RAM eller nätverksresurser till skada för övriga kunder på samma maskin kan PineRiver stänga av eller begränsa den aktuella servern. Kunden kommer att få en tidsfrist på vanligtvis 4 dagar för att minska förbrukningen eller uppgradera sin tjänst innan ytterligare sanktioner vidtas.

16. VPS och Windows-licenser


16.1 Linux och Windows

PineRiver erbjuder Linux-baserade VPS-lösningar utan extra kostnad. För Windows Server-lösningar kan kunden antingen hyra en licens via PineRiver eller själv tillhandahålla en giltig licens.

16.2 Ansvar för licenser

Det är kundens ansvar att säkerställa att Windows-licenser alltid är giltiga. Om en VPS körs utan en korrekt licens kan PineRiver kräva installation av en giltig licens eller stänga av tjänsten tills detta har åtgärdats.

17. Kontakt och tvister


17.1 Support och klagomål

Om du har frågor om Villkoren eller vill framföra ett klagomål kan du kontakta oss via e-post på [email protected]. Vi strävar efter att svara inom rimlig tid.

17.2 Lagval och jurisdiktion

Dessa Villkor regleras av dansk rätt. Eventuella tvister som uppstår i anslutning till dessa Villkor ska avgöras av de danska domstolarna med tingsrätten i PineRivers hemort som avtalad jurisdiktionsort, om inte tvingande lagstiftning föreskriver annat.

18. Ikraftträdande och uppdateringar


18.1 Version och ikraftträdande

Dessa Villkor gäller från det datum de publiceras på PineRivers hemsida och ersätter alla tidigare versioner.

18.2 Ändringar

PineRiver förbehåller sig rätten att löpande uppdatera Villkoren. Ändringar kommer att meddelas via e-post eller anslag på hemsidan. Vid fortsatt användning av PineRivers tjänster efter en ändring anses detta som ett godkännande av de uppdaterade villkoren.

19. Friskrivning för tryckfel och stavfel

PineRiver reserverar sig för eventuella tryckfel, stavfel eller andra oavsiktliga fel i Villkoren. Om du upptäcker ett fel är du välkommen att kontakta oss så att vi kan rätta till det så snart som möjligt.

Genom att köpa och använda PineRivers produkter eller tjänster accepterar du ovanstående Handelsvillkor i sin helhet.

Dessa Handelsvillkor uppdaterades senast 2025-03-09.